Beknopt reisverslag - Reisverslag uit Sydney, Australië van Dieke Verwijmeren - WaarBenJij.nu Beknopt reisverslag - Reisverslag uit Sydney, Australië van Dieke Verwijmeren - WaarBenJij.nu

Beknopt reisverslag

Door: Dieke

Blijf op de hoogte en volg Dieke

05 Oktober 2013 | Australië, Sydney

Even een beknopt reisverslag, anders ben ik zo een paar bladzijden aan het voltypen. Gelukkig kan ik alles goed terugvinden omdat ik een dagboek heb bijgehouden.

De 1e heenvlucht verliep echt supergoed. Iedereen had zijn eigen tv schermpje en we werden ook rijkelijk bediend met eten en drinken. Tijd om te slapen had je bijna niet. En daarnaast hadden de kinderen er ook gewoon geen zin in. Aangekomen in Ghuangzhou was het voor de aansluitende vlucht hollen geblazen. Via de vipbalie werd alles prima geregeld en zelfs ge-upgrade (altijd fijn). Meer beenruimte en ruimere stoelen. Ach, lekker toch voor de komende 8 uur?
Bij aankomst in Sydney wachten we op de shuttle die ons naar het hotel brengt. Hier aangekomen wassen, tandenpoetsen en maffen. Tegen 6 uur zijn we allemaal weer wakker. ’s Ochtends gaat Ton in zijn eentje richting de camperlokatie om ons vervolgens weer op te komen halen bij het hotel. Er komt echt een joekel van een camper aanrijden. Enorm!! Ons huis voor de komende 4 wk. Ton moet erg wennen aan het linksrijden en wil daarom ook maar 1 ding. Sydney uit! We rijden naar het zuiden richting Kiama. Hier zullen we de eerste nacht verblijven en daarna zien we het wel.
Bij het ontwaken worden we verrast door het prachtige uitzicht. Omdat we aankwamen in het donker hadden we niet gezien hoe we terecht gekomen waren. (Het is hier om 17.30 uur zo donker als de nacht) Het is prachtig. Uitzicht over een mooi verlaten baai. Palmbomen voor de camper, zonnetje erbij…. Welkom in Down Under!
We besluiten terug te gaan naar Sydney om naar The Opera House te gaan. We kunnen prima parkeren onder The Harbour Bridge en lopen zo richting TOH. Adembenemend om dat in real life te zien. Hier is ook geen extra rondvaart voor nodig, er naartoe lopen is genoeg. Wanneer we aankomen bij onze camping voor die nacht staan we voor een dichte deur. Sluitingstijd is 17.00 en wij zijn er toch echt voortijdig….. Naja, verder zoeken met de TomTom. De volgende camping ligt in een NP en helaas voor ons, die is gesloten ’s avonds. Uiteindelijk gelukt om een camping te vinden waar we laat terecht kunnen. Geeft niets, we belanden in Dural en het uitzicht is meteen anders dan de voorgaande camping…. Een betonnen muur 
Verder rijden naar Gosford, onderweg stappen we uit bij Somersby om een bezoek te brengen aan het Australian Reptile Park. Zooooo wat een schoon, goedonderhouden prachtig park is dat zeg!!! Kinderen waren helemaal onder de indruk en zo ook wij. Ze hebben hier echt alle dieren die je hier tegen zou kunnen komen. Een aantal van hen mogen we vasthouden en aaien. Fleur gaat met een kleine Krokodil op de foto en Sjoerd durft het aan om een ware Phyton om zijn nek te dragen. Daarna weer op zoek naar een camping. We belanden in Stockton, bij Lake Macquire Village. Een beetje een verlaten camping waar vooral ouderen verblijven. Niet erg, dan is het ’s avonds lekker rustig.

De dag daarna rijden we een lange rit naar Emerald Beach. Vlakbij Coffs Harbour, een rit van 528 km. Onderweg stoppen we bij Billabong Zoo Koala and Wildlife. Hier mogen we Kangaroos voeren, dat is toch wel heel leuk. Dit park staat bekend als Koala Breeding Centre. Aangekomen bij de camping is dit wel een heeeeeeel mooie plek! Er lopen wilde Kangaroos over het veld, je kunt er fijn BBQen en je loopt zo via een smal pad naar de oceaan. En dat alles bij prachtig weer . De volgende ochtend kan Ton bij de receptie (mag de computer van iemand even lenen) eindelijk internet regelen. Bij de receptie regelen we meteen voor die middag Whale Whatching in Coffs Harbour. We stappen die middag op een soort van speedboot a la Hovercraft en al gauw merken we dat de bestuurder geniet van de snelheid die dat ding kan maken. We scheuren de haven uit en zijn al snel op open water. En dan zien we ze, niet 1 maar VEEEEL. Vinnen, staarten, kromme ruggen….. zo ongelooflijk indrukwekkend en zo dichtbij. Volwassenen met jongen, en hier zitten wij in een klein bootje heel nietig te zijn. De tocht zou 1,5 uur duren, maar omdat we er zoveel zien en de kapitein nog geen zin heeft om terug te keren, mogen we nog een paar walvissen zien en keren we pas later terug. In de baai kan hij het niet laten om op volle kracht een 8 te varen, tot grote hilariteit van de inzittenden. Dit is echt beter dan de achtbaan in het pretpark . Ik vraag nog even hoeveel knopen dit ding kan varen, ach zegt de kapitein, hij doet het prima op 30 knopen, maar hij kan de 50 halen…… pppffffoe, dat is wel heel hard. Als afsluiter van deze dag gaan we lekker de BBQ aanzetten. Heerlijk dat ze overal te vinden zijn en vaak niet eens wat kosten!

We rijden weer verder, onderweg rekken en strekken we even weg van de snelweg en de kinderen spotten een mooie hagedis. Ze blijven hier netjes vanaf en jagen hem niet op. Wel moeten we ze uitleggen dat je niet zomaar alles mag optillen hier omdat eronder wel eens iets kan zitten dat niet zo vriendelijk is (denk aan de spinnen die hier rondlopen). We komen ’s middags aan in Byron Bay op een camping pal aan het strand, dus wat doen we….. tuurlijk, zwemkleding aan en gaan! Zwemmen in de oceaan in de winter, wie bedenkt dat. Zalig. In de stad lekker uit eten geweest en ’s nachts heerlijk geslapen op het ruizen van de zee.

Na wat getwijfel of we blijven staan of dat we naar Gympie gaan of Brisbane, besluiten we een rit van 1,5 uur te gaan maken naar Brisbane. Deze rit mondt uit in een hele dag rijden. Richting Gold Coast staan we al gauw in de file, bij Sea World aangekomen krijgen we te horen wat de entreeprijzen zijn en we maken zonder blikken of blozen een rechtsomkeert. Dat gaan we er niet voor uitgeven!! Enigszins teleurgesteld lunchen we in de camper en nemen het besluit door te rijden. De kinderen vinden dit geen enkel probleem. Wanneer we op zoek gaan naar een camping, lijkt het wel nationale antwoordapparaatdag te zijn. Geen enkele camping neemt de telefoon gewoon op. We rijden door naar Scarborough, een soort Cannes van Australie. Ieder huis heeft zijn eigen steiger, eigen prive strand en eigen boot…… de camping ligt weer aan zee en is lekker rugstig. We blijven hier weer 2 dagen staan zodat we ook wat was kunnen doen. Ook komen we een reisbureau tegen zodat we meteen de binnenlandse vlucht van Cairns naar Sydney kunnen regelen. Mooi dat dat ook gedaan is.

Doorgereden naar Noosa. Hier lekker rondgebanjerd en ik laat vrolijk mijn zonnebril ergens liggen. Stom! Tot nu toe rijdt Ton alles en hij vindt dit totaal geen probleem. Hij vindt het rijden zelf erg leuk en vindt mij een goede bijrijder. We letten samen op de verkeerssituatie en dat is wel lekker rijden. Ik laat het zo, want als ik niet hoef te rijden met dit lel, dan maar niet.

De dag daarna maken we een lange rit van ruim 500 km van Noosa naar Rockhampton (Beef Capital). Vreemd genoeg krijgen we hier onze prive toilet/douche erbij. Fijn dat dit comfort er is, we merken nl al snel genoeg dat we worden gesandwicht door de snelweg en het spoor (goederentrein die van toeteren houdt). De kinderen vergapen zich aan de grote Ghostbats. Vleermuizen, nee, vliegende honden van een spanwijdte van ongeveer een meter!!! Geen kleine jongens dus. Maar omdat 1 nacht tussen snelweg en spoor genoeg is voor ons, besluiten we weg te gaan en door te rijden naar een kleine camping vlak boven Rockhampton. Voordat we daar aankomen gaan we langs een Aboriginal Culture Centre “Dreamtime”, hier krijgen we te horen hoe iemand heeeeel goed didgeridoo kan spelen, horen we hoe de cultuur is op de Torres eilanden (tussen Australie en Papua Nieuw Guinnea) en mogen we zelf leren hoe je een boomerang gooit. Dit gaat echt super goed. We rijden dan door naar Capricorn Caves en passeren de Topic of Tropical Capricorn. Officeel komen we nu in de tropen en qua temperatuur is dat heerlijk. De camping is leuk, eenvoudig maar beregezellig. Ton gaan op zijn knieen voor mij (te schattig) en we hebben een gezellig gesprek bij het kampvuur met een gezin uit Melbourne.

De volgende camping (MacKay) is duidelijk nog ‘under construction’. We hebben dan wel uitzicht over een rivier en we blijven maar 1 nacht. We kletsen bij met een Nederlands gezin dat precies de andere kant oprijdt. Zij gaan de kou tegemoet terwijl wij de warmte opzoeken. De rivier stinkt trouwens als een bunzing, met vlagen komt er een rotte lucht langs, niet te zuinig.
De dag daarna rijden we door naar Airlie Beach. Een mooie camping geboekt voor de komende 2 dagen. Hier ook boodschappen gedaan. Sjoerd zijn zwembroek was af, dus nu is hij een echte surfdude, weer gebruik gemaakt van de campkitchen en genoten van een heerlijk biertje.

Een zeiltocht van een dag, op een megagrote, paarse catamaran, alles inclusief, prachtig weer! Dit wordt een dag met een gouden randje, je voelt het al aankomen. Hagelwitte stranden, overal snorkelen en vooral relaxen! Het begon niet zo leuk, want eenmaal aan boord blijkt dat in de camper mijn bikini uit de tas is gevallen. Na wat gemopper, zit er niets anders op dan het water in te gaan zoals het dan maar moet, in mijn ondergoed. Met het snorkelen krijgen we toch een wetsuit aan, dus probleem opgelost. Tijdens ons verblijft op Whithaven Beach van de Whitsundays, ga ik gewoon in mijn ondergoed de zee in. Who cares! Het is hier zalig, het droogt zo weer op en ik heb het naar mijn zin. Wat een dag!!!

Vanmorgen eerst uitchecken en daarna doorgereden om even door Airlie Beach te lopen/kopen  Ton is hier 14 jaar geleden ook geweest en kon zijn appartement van toen zo aanwijzen. Leuk dat dat er nog staat, want verder was er heel veel veranderd onderweg. Na wat shoppen komen we bij de camper en we staan geparkeerd voor een prachtige lagoon. Dit is een openbaar zwemlagoon, dus hup, omkleden en afkoelen. Zalig. In de middag rijden we richting Bowen. Hier staan we ook aan het strand, dus daar vermaken we ons weer met het vinden van heremietkreeftjes. En die zijn hier in overvloed. Morgen rijden we door naar Townsville.
We rijden tussen de bananenplantages, sugar canes, weilanden. Prachtige vergezichten. Onderweg stoppen we in een plaatsje Homehill, hier eten we even wat en doen meteen boodschappen. Het vinden van een camping verloopt deze keer weer niet soepel, uiteindelijk vinden we een camping en daar is eigenlijk geen plek, maar voor 1 nacht worden we gewoon ergens tussen geplaatst. No Worry!

We bezoeken in Townsville HQ Reef, echt heel mooi, daarna richting The Strand. We zien al snel het eettentje waar we zelf toendertijd gegeten hebben. We lopen de stad even in en doen wat inkopen. De krijsende Parakeets zijn nog steeds aanwezig. Leuk! We rijden daarna door naar Rollingstone, echt weg van de snelweg, aan het strand! Wat een uitzicht, echt een genot om te kijken, turen en genieten!
Wat een koude nacht, harde wind, volle maan, springvloed….. zo koud als de nacht is geweest, zo heerlijk is het wanneer we ’s ochtends de deur open doen. We ontbijten lekker buiten! De kinderen pakken daarna een stoel en gaan aan het water zitten genieten. Straks weer doorrijden naar Mission Beach. Ook zo’n leuk plekje.
Onderweg wil Ton langs de Murrays Falls. Prima. Ik was alleen vergeten dat dat over dirtroads gaat en dat de gaten in de weg steeds dieper worden. De camper gaat te keer en ik zit met kromme tenen naast Ton (die alle vertrouwen heeft dat het allemaal goed komt). De kinderen schreeuwen achterin dat het tof is en dat hij harder moet rijden…. .NOT. Aangekomen bij de watervallen is alles weer vergeten, wat is dat mooi!! De terugrit gaat een stuk makkelijker en rustiger. We komen overal borden tegen met gevaar voor overstekende Cassowarries, we zien ze niet, maar ze zijn er wel. ’s Avonds zetten we de Barbie weer aan en genieten weer heerlijk.

De dag wordt besteed aan het bezoeken van Paronella Park in Mena Creek. 12 jaar geleden bezocht en nog steeds adembenemend mooi. Zelfs de kinderen genieten ervan. Wanneer Sjoerd over een hangbrug rent, verliest hij zijn croc. Op een schoen verder, tranen met tuiten (zo zien we Sjoerd nooit) nemen we afscheid van dit park. Hij mag de slippers van Fleur even lenen tot we nieuwe schoenen kunnen kopen. We bezoeken onderweg nog even een Sugar Cane Museum, je rijdt er steeds doorheen, dus ontzettend leuk om te zien. We rijden door naar Cairns en komen bij het Coconut Holiday Resort. Dit heeft een Waterplayground, echt super voor kinderen. We staan hier 2 nachten. We regelen een nieuwe koffer en bedenken dat we niet te lang op deze camping willen blijven staan omdat het nogal groot is. We regelen voor de laatste dagen een plaatjes op Lace Placid Park. Een camping aan de rivier, veel rust en ruimte. Heerlijk voor de laatste dagen. We maken uitstapjes naar Kuranda met de Skyrail omhoog, onderweg uitstappen om door het regenwoud te lopen en bij de Barron Falls te kijken. Boven in Kuranda bezoeken we een Butterfly Sanctuary, prachtig. En ’s middags met de trein terug. In die trein raken we in gesprek met ouderen, het is een heel gezellig, leuk gesprek.

De dag daarna gaan we naar Palm Cove. Dit dorp heeft een geweldig mooi strand. Je kunt hier ook de zee in waar het beveiligd is met netten. Rond borreltijd gaan we naar een oud collega van Ton die zich in Cairns gevestigd heeft met zijn (Australische) vrouw. Het blijkt heel gezellig en we blijven eten, bekijken hun nieuwe huis en komen laat weer terug op de camping. De volgende dag gaan we nog 1x het Barrier Reef op. Deze keer naar The Outer Reef. We komen aan boord en ze melden dan het wel eens een onstuimig ritje kan worden. En helaas, dat wordt het ook. Vele mensen aan boord zijn zeeziek, zo ook Ton, Fleur en uiteindelijk ik ook. Niemand hoeft over te geven, maar we voelen ons niet lekker. Aangekomen op de wrek, is de beweging iets minder. Eenmaal in het water, voel ik er niets meer van en de kinderen ook niet. Er is een glassbottomboat aanwezig, een submersal en we kunnen snorkelen. We doen alles, genieten van alles wat we zien en dat is vandaag heel veel. Ton en de kinderen zien grote schildpadden en ik zie een reuzen manta! Sjoerd krijgt geen genoeg van het snorkelen, ziet alles (vooral veel Nemo’s) en geniet wanneer hij een hele grote vis kan aaien. Het is dan ook adembenemend wat we zien, zoveel vis, zo dichtbij, zoveel koraal, ook heel dichtbij.

De laatste dag breekt aan (zoooo jammer). We halen nog 2 boomerangs (leuke kadootjes voor jongens) bij Tjapukai (Aboriginal Culture Center), rijden door naar Cairns Lagoon en gaan lekker zwemmen en genieten van het mooie weer. ’s Avonds lekker uit eten en dan weer terug. Ton heeft ’s morgens al heel veel ingepakt en dat is lekker, want dan hoeven we morgen alleen het laatste nog te doen en dan de camper inleveren.
Het inleveren van de camper is zo gepiept, we worden naar het vliegveld gebracht en de terugreis kan beginnen. Eerst terug naar Sydney, daar lang wachten en ’s avonds weer instappen om naar China te gaan. Aangekomen in Ghuangzhou weer overstappen richting London Heahthrow. Hier even lekker eten en terug naar Amsterdam.
Een reis om nooit meer te vergeten. Een ervaring/belevenis dat we als gezin hebben mogen meemaken. Een voorrecht dit te kunnen doen. Kinderen die zich zo goed hebben gevoeld in dit land en graag willen terugkeren wanneer ze oud genoeg zijn. Ik zou zo willen blijven, Ton ook. We moeten even gaan uitzoeken wat ons tegenhoudt. Ik zal af en toe even een foto plaatsen, dit zijn er domweg te veel.